Gezondheidsadviezen voor het warme weer

Geplaatst op: 30 juni 2015

Om de kans op gezondheidsproblemen te verminderen, moeten mensen tijdens warme dagen hun gedrag aanpassen. Dit betekent bijvoorbeeld meer drinken dan normaal en zoveel mogelijk in de schaduw blijven. Dit is extra belangrijk voor kleine kinderen, ouderen en mensen die vanwege een luchtwegaandoening, hart- en vaatziekten of diabetes kwetsbaar zijn. GGD vraagt daarom aan iedereen om kinderen, ouderen, zieken en mensen die alleen wonen in de gaten te houden en zo nodig te helpen.

Smog

Door de warmte is er kans op smog door de ozon. De verwachte concentratie smog kan bij iedereen luchtwegklachten veroorzaken en vooral bij mensen met hart- en vaatziekten en luchtwegaandoeningen. Maar ook bij kinderen, ouderen en bij mensen die zich inspannen in de buitenlucht. Mensen die hinder ondervinden van smog worden geadviseerd om vooral in de middag en vroege avond binnen te blijven en zware lichamelijke inspanning te vermijden. In deze uren is de concentratie ozon in de buitenlucht het hoogst. Lees meer over smog en uw gezondheid.

Veel evenementen

Dit weekend zijn er veel evenementen in Nederland. Als u wilt deelnemen aan evenementen, bekijk dan of de organisatoren extra maatregelen hebben genomen tegen hitte. Vooral voor kinderen kan hitte tijdens evenementen problemen opleveren wanneer zij zich in mensenmassa’s bevinden. Mensen die aanwezig zijn bij grote evenementen raden we aan om extra te drinken en te letten op symptomen van oververhitting (kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte en bewusteloosheid). Alcohol en hitte gaan niet goed samen. Party drugs gebruiken leidt tot extra risico omdat de inspanning in combinatie met het gebruik van alcohol en veel drinken watervergiftiging kan veroorzaken met acuut overlijden als mogelijk gevolg.

Gezondheidsadviezen:

  • Drink voldoende 
    Drink twee liter vocht per dag, ook als u geen dorst heeft. Drink bij voorkeur water. Vermijd alcohol.
  • Vermijd inspanning 
    Vermijd inspanning vooral tussen 12.00 uur en 16.00 uur, de warmste uren van de dag.
  • Blijf uit de hitte 
    Blijf binnen of in ieder geval in de schaduw tussen 12.00 en 16.00 uur, de warmste uren van de dag. Draag een hoed, zonnebril en lichte kleding. Gebruik zonnebrandcrème.
  • Zorg voor koelte
    Leg af en toe een koele handdoek in uw nek, neem een koele douche of bad. Laat de zonwering zakken voordat de zon in de kamer schijnt. Doe de gordijnen dicht van kamers die veel zon krijgen. Doe ook de ramen dicht als het buiten warmer is dan binnen (overdag) en zet ze open als het buiten koeler is dan binnen (’s nachts en vroeg in de morgen).
  • Zorg voor elkaar 
    Steek een helpende hand toe als er in uw omgeving ouderen of zieken zijn, die hulp nodig hebben om deze adviezen op te volgen.
  • Zwemmen in open water
    Op www.zwemwater.nl kunt u de kwaliteit van de buiten zwemlocaties controleren.
  • Vragen?
    Overleg met uw huisarts als u vragen heeft over uw gezondheid of met uw apotheek als u medicijnen gebruikt.

Meer informatie

RIVM: Nationaal hitteplan actief 

GGD: Hittemaatregelen en tips voor mantelzorgers

Oranisatoren evenementen: Extra maatregelen bij evenement met smog & hitte 

Bron: GGD-Nederland en RIVM

Deel dit bericht

Reageren is niet (meer) mogelijk. Heb je een vraag of opmerking, gebruik dan het contactformulier.

Om te reageren op dit bericht dient u het gebruik van cookies toe te staan. Deze website gebruikt cookies om de website te laten functioneren, uw ervaring te optimaliseren en het gebruik van social media mogelijk te maken. Bekijk ons 'Cookie- & Privacybeleid' voor meer informatie. Klik op 'akkoord' om cookies toe te staan.