Inzet NL-alert bij brand Esso Botlek

Geplaatst op: 22 augustus 2017

Op 21 augustus is NL-Alert ingezet bij de brand bij Esso in het Botlekgebied om mensen in de directe omgeving te informeren.

Hoe werkt een NL-Alert?
Een NL-alert wordt vanuit de meldkamer van de hulpdiensten verstuurd in een geselecteerd gebied. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via de zendmasten van alle providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Voor iedere inzet van NL-Alert worden alle zendmasten gebruikt die, voor een deel, dekking bieden in het geselecteerde uitzendgebied. Daarom kan het gebeuren dat mensen het bericht ook buiten het uitzendgebied ontvangen. Er zijn echter in Nederland een groot aantal providers, die soms ook meerdere mobiele netwerken exploiteren. De opbouw en inrichting van mobiele netwerken varieert per mobiele aanbieder en netwerk. Het kan daardoor voorkomen dat bij meerdere telefoons op eenzelfde locatie de ene telefoon een NL-alert wel ontvangt en een andere telefoon niet.

Het voor het incident in de Botlek geselecteerde verzendgebied van NL-alert. Ook buiten dit gebied zijn de berichten op mobiele telefoons ontvangen.

Kan het zijn dat ik een NL-Alert later heb ontvangen?
We krijgen ook berichten dat mensen berichten later hebben ontvangen. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, je toestel actief in gebruik was om bijvoorbeeld via internet een video te kijken of een app te downloaden, je in gesprek was of je je tijdelijk geen bereik had. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden en het doorsturen van het bericht door de providers naar de mobiele zendmasten.

Hoe kan ik NL-Alert instellen?
Kijk daarvoor naar de instelhulp op www.nl-alert.nl. Hier is meer informatie over het systeem te vinden.