“Veel mensen bellen in paniek” – interview centralist Tamara Weggeman

Geplaatst op: 22 februari 2019

Op de 112-meldkamer werken dag en nacht mensen die hulp bieden bij noodsituaties. Hulpverlenen op afstand, hoe gaat dat eigenlijk? En wat doet dat met je? Luister het radio-interview met Tamara.

Verpleegkundig centralist Tamara Weggeman werkt op de meldkamer in het World Port Center op de Kop van Zuid in Rotterdam. Een drukke, soms moeilijke, soms emotionele maar vooral dankbare baan.  “De meldkamer is de plek waar het allemaal begint en dat wordt nogal eens vergeten”, aldus Tamara. “Het klinkt raar maar je bent wel de 1e hulpverlener op afstand ter plaatse. Je moet je een snel een beeld kunnen vormen van de situatie. Dat is soms best moeilijk want veel mensen zijn in paniek en die moet je zodanig kalmeren dat ze in actie kunnen komen zolang de hulpverleners er nog niet zijn. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun partner moeten gaan reanimeren na een hartinfarct.”

In het kader van de Europese dag van alarmnummer 112 werd Tamara uitgebreid geïnterviewd door radio 5. Verhalen over haar ervaringen maar ook veel tips voor als je 112 moet bellen. Luister het hele interview hieronder.