Het Noordereiland en de Maas; een haat-liefdeverhouding

Geplaatst op: 9 december 2016

Het is stil aan de kade. De eens zo drukke walkant dient nu als ontmoetingsplaats voor een groepje meeuwen. Nog geen dertig jaar geleden lagen de binnenvaartschepen hier rijendik, soms vijf of zes naast elkaar.

Inmiddels hebben bijna alle havenactiviteiten zich verplaatst naar de Botlek en de Europoort. Alleen de overgebleven matrozencafés, de scheepvaartwinkel en – voor wie goed zoekt – de rails van havenkranen verraden het schippersverleden. De drukbevaren Maas speelt vandaag de dag nog altijd een rol op het Noordereiland, echter op een heel andere manier.

Drijvende auto’s

Het Noordereiland ligt zoals dat heet in een buitendijks gebied. Eens per jaar wordt dat duidelijk; het tij staat dan dermate hoog dat het water over de kades heen komt. Bij hoge uitzondering komt het water zo hoog dat zelfs auto’s op de kade niet meer veilig zijn. De Maas krijgt er vat op, de auto gaat drijven en verdwijnt over de rand. Een bewoonster weet het nog als de dag van gisteren: “Ja het is al een hele poos geleden hoor, maar ik zal het niet gauw vergeten. De buurvrouw van een paar deuren verder kwam naar me toe. Haar auto lag in de Maas. Ik dacht eerst dat ze en grapje maakte maar later, toen de brandweer met haar in gesprek ging, besefte ik dat ze het meende.”

Het probleem met weggespoelde auto’s is ook bij de Gemeente Rotterdam bekend. Wanneer er hoog water is worden er waarschuwingsborden geplaatst om de bewoners te attenderen. “Ze proberen met verkeersborden de mensen te waarschuwen dat ze hun auto’s niet op de kade moeten neerzetten. Ik zie vaak genoeg dat mensen hun auto toch op de kade neerzetten, tja dan is het ook wel echt je eigen schuld als het dan fout gaat hoor.”

Dijken bouwen

Wanneer je op het Noordereiland rond loopt, merk je niks van het dreigende gevaar. Een man laat rustig z’n hond uit en een binnenvaartschipper steekt z’n sigaar op.  De meneer met de hond geeft een kleine sfeerimpressie: “We zijn zelf verantwoordelijk voor onze eigendommen en dus moeten we, zo goed als dat kan, zandzakken stapelen. Nou heb ik het geluk dat ik nog goed ter been  ben maar m’n buurvrouw is dat bepaald niet. Op zo’n moment ben ik ook niet de beroerdste en help ik haar met het stapelen. Wanneer het water heel hoog staat wordt er flink met zakken gesjouwd en dan helpen vriend en vijand elkaar!” Om de bewoners zo goed mogelijk voor te bereiden op hoog water deelde de Gemeente Rotterdam begin oktober zandzakken uit aan de bewoners. Ook kreeg men in de wijk tips over hoe de zandzakken het best gestapeld kunnen worden.

Er gloort hoop aan de horizon voor de bewoners van het Noordereiland, vooral voor die aan de Maaskade. Het Havenbedrijf Rotterdam gaf begin deze maand aan het complete kadedeel te gaan vervangen. De kade van ruim 500 meter lang voldoet niet meer aan de hedendaagse technische eisen. Volgens het havenbedrijf zal door de vernieuwingen de overstromingskans dalen naar eens in de tien jaar. Bewoners van de Maaskade zijn er maar al te blij mee: “Het werd onderhand wel eens tijd! Volgens mij stamt deze kade nog uit de 19e eeuw. Of alle problemen hiermee verholpen zijn moet ik nog maar zien, maar wel fijn dat ze eindelijk actie ondernemen.”

De werkzaamheden zouden in de zomer van 2017 moeten starten. Tot die tijd staan de zandzakken gereed en zal de Maas wellicht af en toe van zich laten horen.

Bereid je voor

Woon jij ook buitendijks? Bereid je voor op hoogwater